8 rejtett jel, hogy túl sok cukrot eszel (anélkül, hogy észrevennéd)

A rákot globális járványnak tekintik. Egy svájci tanulmány a világméretű rákos megbetegedések előfordulásáról az iparosodott országokban a túlzott cukorfogyasztást azonosította a fő bűnösként. Csak az Egyesült Államokban a becslések szerint az egészségügyi kiadások 30-40%-át a cukorral összefüggő betegségek kezelésére fordítják.

Egy 2014-es, a The Journal of Clinical Investigation című folyóiratban megjelent tanulmány   elsőként vizsgálta, hogyan reagálnak a rosszindulatú és jóindulatú rákos sejtek a megnövekedett glükózszintre. Minden sejt glükózt fogyaszt üzemanyagként. A kutatók felfedezték, hogy a rákos sejtek (mind a rosszindulatú, mind a jóindulatú) nemcsak hogy cukrot fogyasztanak, hanem a túlzott cukormennyiség megzavarja a normális sejtexpressziót, és „felfújt kanonikus onkogén jelátvitelt” (tumorfejlődést) okoz. Ezt a sejtek cukorra adott komplex metabolikus reakciói vezérlik.

Érdekes és biztató, hogy amikor a cukorbevitel csökken, a sejtek idővel visszanyerik normális működésüket.

Egyszerűen fogalmazva: a túl sok cukor fogyasztása súlygyarapodáshoz vezet. Klinikai vizsgálatok egyértelműen bizonyították, hogy a fokozott cukorfogyasztás súlygyarapodáshoz vezet. Valójában egy metaanalízis kimutatta, hogy egyéves megfigyelési időszak után a rendszeresen cukros ételeket fogyasztók körében átlagosan 55%-kal magasabb volt a súlygyarapodás és az elhízás hajlama, mint azoknál, akik csökkentették a cukorbevitelüket.

A szóda veszélyei

Az elfogyasztott üdítők és szénsavas italok mennyisége különösen összefügg a jelentős súlygyarapodással, ami közvetlenül elhízáshoz és cukorbetegséghez vezet. A diétás üdítők ugyanolyan károsak, mint a hagyományos társaik, mivel a mesterséges édesítőszereket a szervezet nem metabolizálja, ezért a zsírsejtekben tárolódnak, gyulladást és súlygyarapodást okozva.

Az Egyesült Államokban évente több milliárd gallon üdítőital fogy. Egy 2006-os, az  American Journal of Clinical Nutrition című folyóiratban megjelent tanulmány szerint  :

„A nagyszabású keresztmetszeti vizsgálatok eredményei, valamint a hosszú távú, nagy erejű prospektív kohorszvizsgálatok eredményei pozitív összefüggést mutatnak a cukrozott italok nagyobb bevitele és a súlygyarapodás, valamint az elhízás között mind gyermekeknél, mind felnőtteknél… egy 350 grammos adag [1 doboz üdítő = 1 adag] hagyományos üdítő 150 kcal-t és 40-50 g cukrot biztosít magas fruktóztartalmú kukoricaszirup formájában… ami 10 teáskanál cukornak felel meg. Ha ezeket a kalóriákat hozzáadjuk a tipikus amerikai étrendhez anélkül, hogy csökkentenénk a más forrásokból származó bevitelt, napi 1 üdítő 1 év alatt 6,75 kg-os súlygyarapodáshoz vezethet.”

Mennyi cukor számít túl soknak?

A természetesen előforduló cukrok, mint például a gyümölcsökben találhatóak, vitaminokat, ásványi anyagokat és fitokemikáliákat is tartalmaznak, amelyek elősegítik az anyagcseréjüket, és lehetővé teszik a sejtek számára, hogy hatékonyan hasznosítsák a táplálékot.

Az ajánlott napi szénhidrátmennyiség az életkortól, a mérettől és az aktivitási szinttől függ. Az Amerikai Szívgyógyászati ​​Társaság azonban átlagosan a hozzáadott (nem természetes) cukrok korlátozását javasolja:

  • Nők:  6 teáskanál / 30 gramm naponta (kb. 100 kalória)

  • Férfiak:  9 teáskanál / 45 gramm naponta (kb. 150 kalória)

A tápértéktáblázatok feltüntetik a teljes szénhidrátmennyiséget, és ezt a számot rostokra és cukrokra bontják. Általános szabály, hogy  22,5 g-nál több  cukor túl soknak,  5 g-nál kevesebb pedig  alacsonynak számít. A teljes szénhidrátbevitelnek a napi kalóriabevitel körülbelül 45-65%-át kell kitennie. Egy tipikus 2000 kalóriás napi étrendben 900-1300 kalóriának vagy 225-325 grammnak kell szénhidrátból származnia.

A teljes főzési lépésekért lapozz a következő oldalra, vagy kattints a Megnyitás gombra (>), és ne felejtsd el MEGOSZTANI a Facebook-ismerőseiddel.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *